Plickers
Mijn ervaring
Plickers is zowel een app voor een tablet of smartphone alsook een website. De app geeft je de mogelijkheid om antwoorden van leerlingen vliegensvlug te registreren door ze te scannen. De leerlingen geven antwoord door het tonen van een soort QR-code. De leerlingen hebben de keuze om te antwoorden met A, B, C of D door afbeelding te draaien met de keuzeletter bovenaan. Iedereen krijgt zijn eigen kaart waardoor je de kaarten kunt koppelen aan de leerlingen en zo de resultaten kunt verwerken. De leerkracht scant dan op afstand de omhoog gehouden kaarten en registreert, per leerling, hun antwoord. Op de website www.plickers.com maak je eerst een gratis account aan. Hier kun je dan online al je klassen en zelfgemaakt materiaal bewaren, bewerken en beheren. Tevens kan je er de persoonlijke code-antwoordkaart van elke leerlingen downloaden om te printen. De kaart is gebonden aan een specifieke leerling en kan je het hele schooljaar door laten gebruiken! In het filmpje hiernaast wordt de tool door middel van een Powtoon nog eens kort uitgelegd.
Ik heb dit buiten de klas gedaan met een groepje van 4 sterke leerlingen op het gebied van rekenen of taal. Ik heb de Plickers zelf gemaakt met vragen over rekenen en taal/ spelling. Ik kwam er al snel achter dat de site en de app makkelijk te gebruiken zijn. Tijdens de uitleg waren de kinderen al meteen erg enthousiast. Ze wilden snel aan de slag en begrepen al snel de werkwijze van Plickers. Ik vond het vooral erg fijn dat de kinderen door deze methode niet kunnen afkijken, want ze hebben allemaal een andere QR-code. Normaal zie je nog al eens dat vriendjes hetzelfde antwoord gaan geven ipv. dat ze er zelf eerst goed over nagedacht hebben. Ik heb het nu dan met 4 gedaan, maar ik ben erg benieuwd of het ook zo fijn werkt in de hele klas. Daarnaast was het erg fijn om meteen de resultaten te kunnen zien en te evalueren. Al met al voor deze keer erg prettig.
TPACK
Om te beredeneren welke stappen van TPACK in te zetten tijdens deze les heb ik gebruik gemaakt van het TPACK-spel dat beschreven staan in week 8
Bij deze les pasten de hiernaast benoemde onderdelen.
Plickers is een quizwebsite waarvoor je ook een app nodig hebt via telefoon of tablet. Tijdens deze les ging het over vragen die te maken hadden met Nederlands en rekenen. Hierbij kregen ze ook verhaaltjessommen die ze op moesten lossen. Ze kregen met allerlei vragen te maken die ze moesten oplossen.

Voor- en nadelen
Voordelen
- Voor scholen met weinig digitale middelen is dit een perfecte manier om interactief les te geven;
- Leerlingen hebben een papiertje met QR-code nodig om antwoord te geven, ipv. een duur device
- Het is makkelijk te gebruiken wanneer je de blaadjes lamineert en de leerlingen hun eigen kaart laat houden;
- Het scannen ging goed en snel. Wat me opviel was dat meerdere leerlingen tegelijk werden gescand;
- Je kunt met je mobiel de codes scannen
- Er is een handige app voor
- Bij andere systemen willen leerlingen nog wel eens een rare naam verzinnen, maar omdat je hier zelf de koppeling hebt gemaakt heb je dat probleem niet.
- Afkijken is (bijna) niet mogelijk
Nadelen
- Je moet soms goed en langzaam scannen, hij pikt de kaartjes niet altijd meteen op.
- Je kunt geen tekst toevoegen bij antwoordmogelijkheden (bijvoorbeeld: A -->verspilling , B --> bezuiniging, enz.). Je ziet alleen de letters staan
- Je kunt het goede antwoord niet laten zien (als tekst). Je kunt alleen laten zien wie het goede antwoord had en wat dat was (als A, B, C of D).
TPACK
Om te beredeneren welke stappen van TPACK in te zetten tijdens deze les heb ik gebruik gemaakt van het TPACK-spel dat beschreven staan in week 8
Bij deze les pasten de hiernaast benoemde onderdelen.
Plickers is een een quizwebsite en daarvoor heb je een app nodig. Je moet probleemoplossend leren en een onderzoekende houding hebben. Ik heb ervoor gekozen om het over Nederlands en wiskunde te doen, maar je kunt er verschillende contenten bij betrekken.
