Maar hoe zorg je dan voor balans?
Tijdens de les op de pabo hebben we het gehad wat er volgens ons nodig is voor een leerkracht in het basisonderwijs. We kregen de vraag wat voor vaardigheden een juf of meester nodig heeft zodat er een balans ontstaat. We begonnen in groepjes van 3 en zijn toen gaan brainstormen wat er volgens ons nodig is voor een goede leerkracht. We kregen nog input van de docenten en mochten gedurende de dag onze visie steeds bijschaven. We kregen al snel een hele lange lijst met allerlei begrippen. We wisten van te voren dat we aan het eind van de dag als klas een lijstje moesten krijgen met 4 vaardigheden die we allemaal belangrijk vonden. Als tussenstap kregen we gelukkig de opdracht om met een ander groepje samen te zitten en zo onze beide lijstje al in te korten tot 4. Gelukkig hadden we overeenkomsten en kwamen we al snel tot de vier kernconcepten die hiernaast omcirkeld zijn: flexibel, 21st Century Skills, ICT-vaardig en kritisch.
Uiteindelijk hebben we met alle groepen bij elkaar gaan zitten en kwamen we tot de volgende kernconcepten:
- Out of the box thinking. De leerkracht moet nieuwsgierig zijn en durven te experimenteren. Hij moet uit het veilige bekende te stappen en op onderzoek uitgaan.
- ICT-bekwaam. Het is belangrijk dat de leerkracht weet wat er allemaal kan en hoe dit kan. Indien dit niet op een gewenst niveau is kan hij of zij altijd vragen aan andere.
- Missie/visie. De leerkracht moet weten wat voor doel hij voor ogen heeft. Hij moet weten wat hij zichzelf en de kinderen wil leren.
- Trends & ontwikkelingen volgen en toepassen. De leerkracht moet op de hoogte zijn van de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van onder andere ICT en moet ook gedreven zijn om dit uit te willen proberen in de klas.
Ik wilde graag weten wat ik voor leerkracht was een deed de test.
Sta je ook te springen om er voor jezelf achter te komen, doe dan de test!
Het is een test waar je ongeveer 5 minuten mee bezig zult zijn, maar je krijgt meteen de uitslag met daarbij nog wat tips bij je type leerkracht.

Vier in Balans
Week 2
1. Visie
2. Deskundigheid
3. Digitaal leermateriaal digibordsoftware educatieve software
4. ICT infrastructuur.
Bronnen
Kennisnet. (2015). Vier in balans-monitor 2015. Opgehaald van Kennisnet. Laat ict werken voor het onderwijs: https://connect.fontys.nl/instituten/fhke/Opleidingen/Opleidingsminoren/KLM/_layouts/15/WopiFrame.aspx?sourcedoc=/instituten/fhke/Opleidingen/Opleidingsminoren/KLM/Teksten/4%20in%20balans/Kennisnet_Vier_in_balans-monitor_2015.pd.pdf&action=default
Reactie plaatsen
Reacties
Beste Annelijn,
Wat goed om te zien dat je blogged over de inhoud van de lessen.
Het is fijn om te zien dat er duidelijke kernconcepten uit zijn gekomen en dat je deze ook kort, maar krachtig hebt uitgelegd.
Wat fijn om te lezen dat je gelijk aan de slag bent gegaan met de test. En dat je andere makkelijk de kans geeft ook deze test te doen. Erg fijn!
Let soms nog wel op de zinsopbouw, bijvoorbeeld de zin: ‘Uiteindelijk … kernconcepten’.
4 in balans.
Het vier in balans model heb je kort, maar krachtig uitgelegd. Je zou eventueel nog een korte beschrijving kunnen geven over de 4 kernconcepten.
Het is goed om terug te lezen dat je gelijk je stage ervaring erin hebt verwerkt.
De blog leest fijn!
Groetjes,
Femmie