Fase 3
Om zelf ook vaardiger te worden met ICT heb ik voor deze fase de website Wideo gebruikt. Dit heb voor het eerst gebruikt. Ik vond dat het erg makkelijk te gebruiken was. Helaas is het wel maar een trial van 7 dagen. In het filmpje is de brainstormsessie en mijn idee weergegeven. (Het laden kan nog even duren)
Zoals in het Wideo filmpje te zien is ben ik door de brainstormsessie op het idee gekomen om aan de leerkrachten een presentatie te geven met daarin 4 tools. Tijdens deze presentatie zal ik ze de tools uitleggen, maar vooral ook zelf laten ervaren. Door het ervaren hoop ik dat ze zelf enthousiast worden. Ik heb ervoor gekozen om deze tools te presenteren: Peardeck, Bomberbot, Plickers en Quizlett. Ik heb voor vier verschillende tools gekozen.
Het SAMR-model (zie hiernaast maakt onderscheid in (1) substitution, waarbij de inzet van ICT als
vervangend moet worden beschouwd zonder dat de didactiek verandert; (2) augmentation, waarbij
nog steeds sprake is van substitutie, maar met aanpassing van de didactiek; (3) modification, waarbij de technologie wordt ingezet ten behoeve van het herontwerpen van leertaken en (4) redefinition, waarbij de technologie de aanleiding is voor de ontwikkeling van nieuwe leertaken die alleen met ICT mogelijk zijn (Fransen, Bottema, Goozen, Swager, & Wijngaards, 2012).

Het SAMR-model.
Ik heb voor de vier tools gekozen door te kijken welke tools zorgen voor het weergeven van de verschillende wijze van het inzetten van ICT. De tools Plickers en Quizlet zijn vormen van Augmentation. Het zijn quiz-tools die kunnen testen of leerlingen de geleerde onderdelen onder de knie hebben. Dit kan door middel van meerkeuze vragen, spelletjes of met QR-codes. Peardeck is een presentatie vorm en valt daarom onder modification. Je biedt de leerlingen de lesstof op andere manier aan dan met een lesboek. Je wijkt hierbij af van de methode, maar biedt wel de leerstof en doelen aan. Bomberbot is een tool die leerlingen leren programmeren. Deze tool valt onder redefinition. Het is een tool die als afzonderlijke les gegeven kan worden.
Bibliografie
Fransen, J., Bottema, J., Goozen, B. van, Swager, P., & Wijngaards, G. (2012). Acceptatie en duurzame
implementatie van de didactische inzet van ICT. Rotterdam: Lectoraat eLearning.