Fase 2
Om zelf ook vaardiger te worden met verschillende tools heb ik ervoor gekozen om deze fase te presenteren in de vorm van een Powtoon. In de Powtoon kom je meer te weten over de dingen die ik op stage te weten ben gekomen en waar ik nog op door wil gaan. ( Het laden kan even duren)
De Chromebooks
Zoals in de Powtoon die zich hierboven afspeelt is te zien dat ik mijn onderzoek ga richten op de bovenbouw. Ook is te zien dat deze leerlingen allemaal hun eigen Chromebook hebben. Voor het onderzoek ben ik opzoek gegaan naar wat zijn de voor- en nadelen van een Chromebook. Ik ben terecht gekomen op kennisnet met een artikel uit 2015 die deze voor- en nadelen op een rijtje hebben gezet. (Kennisnet,2015)
Voordelen
- Snel
- voordelig in de aanschaf
- Lichtgewicht
- Automatisch up-to-date, praktisch geen onderhoud nodig
- Ingebouwde virus- en spambeveiliging via Google
- Gratis gebruik van onder andere Google Docs, Drive, Sheets, Slides, Forms, Sites, Gmail
- Onbeperkte opslag in de cloud
- Via HDMI-kabel of Chromecast aan te sluiten op een digibord
- Lange accuduur
Nadelen
Er zijn nog niet veel apps voor Chromebooks (binnenkort kunnen er wel steeds meer Android-apps draaien op Chromebooks)
- Windows of iOS-programma's kun je alleen gebruiken indien er een webbased-versie van is
- Wifi-netwerk moet betrouwbaar zijn en grote datahoeveelheden aankunnen
- Nog niet alle modellen hebben touchscreen (al komen er wel steeds meer)
- Ondersteunt geen Silverlight
Dit zijn algemene voor- en nadelen, maar het gaat er in het onderwijs ook om hoe wordt het ingezet tijdens de les. Uit onderzoek (o.a. in Brummelhuis, 2012; Kennisnet, 2013) blijkt dat technologie, mits goed ingezet
door de leerkracht, kan leiden tot efficiënter, effectiever en aantrekkelijker onderwijs. De mate waarin het Chromebook het effectief leren van de lerende in de les ondersteunt is voor een groot deel afhankelijk van de docent en de didactische keuzes die hij of zij maakt. Bovendien wordt de daadwerkelijke inzet van
technologie ook bepaald door de houding ten aanzien van de technologie en de overtuiging van de
docent dat deze inzet ook leidt tot de beoogde doelen (Ertmer & Ottenbreit-Leftwich, 2010).
Hoe vaardig is de leerkracht eigenlijk?
De Chromebooks zijn erg prettig voor zowel leerling als leerkracht, want met een klik kan je als leerkracht zie wat en hoe de leerling het heeft gemaakt. Om hier mee te werken is het erg belangrijk dat je als leerkracht weet hoe dit werkt. Maar hoe handig zijn de leerkrachten eigenlijk??
Als leerkrachten heb je 3 kerntaken: je moet leerlingen
helpen zich te ontwikkelen tot burgers die kunnen
samenwerken, probleem oplossen en effectief kunnen
functioneren in de maatschappij. ICT kan hierbij als hulpmiddel dienen . Deze
kerntaken sluiten aan bij de 3 beroepscontexten van de Onderwijscoöperatie (2012):
A. Pedagogisch-didactisch handelen
B. Werken in de schoolcontext
C. Professionele ontwikkeling
Bij alle boven genoemde kerntaken geldt: als leraren hun les met ict willen ondersteunen, dan hebben zij tenminste een aantal digitale basisvaardigheden nodig. Deze basisvaardigheden zijn voorwaardelijk om ict effectief in te kunnen zetten in het onderwijs en zijn gebaseerd
op de digitale basisvaardigheden die voor de gehele beroepsbevolking van Nederland gelden
(Mediawijzer.net, 2012; van Deursen, 2010; ADEF,
2009).
Dit betekent dat zij:

• apparaten, software en toepassingen kunnen
gebruiken:
– in de onderwijscontext: beamer, digitaal schoolbord, digitale video/audio apparatuur;
– bestanden kunnen beheren;
– kunnen werken met de standaard kantoortoepassingen, zoals een tekstverwerker
en presentatiesoftware;
– kunnen werken met de onderwijs specifieke toepassingen, die op hun school van toepassing
zijn, zoals een digitale leeromgeving en leerlingvolgsysteem;
– foto’s, video’s en audio digitaal kunnen maken.
• kunnen omgaan met digitale communicatiemiddelen.
• kunnen participeren in sociale netwerken.
• hun weg kunnen vinden op internet: gebruiken van een internetbrowser en toepassen van een
zoekmachine op internet (vinden, beoordelen en verwerken van informatie).
Om de basisvaardigheden van de leerkrachten in te schatten ben ik bij alle leerkrachten van de bovenbouw gaan observeren. Ik heb gekeken hoe zij hun digibord inzetten en ben met ze in gesprek gegaan over wat zij wel en niet konden. De leerkrachten op de school zijn nog vrij jong en erg vaardig. Zo weten ze allemaal hoe het digibord aan moet en hoe ze ermee om moeten gaan. Ook hebben ze allemaal sociale net werken. Hierop kunnen ze foto's en filmpjes plaatsen en verwijderen. Deze zijn dus erg vaardig met de computer. Dit is informatie die ik mee neem naar het vervolg van dit ontwerp.
Bibliografie
ADEF (2009). Kennisbasis ict. Gedownload op 10 september 2012: http://www.leroweb.nl/docs/lero/
kennisbasis-ict.pdf.
Brummelhuis, A. ten. (2012). ICT, Onderwijs en Kenniseconomie. In C. Prins, A. Vedder, & F. van der
Zee (Eds.), Jaarboek ICT en Samenleving 2012 De Transformerende Kracht van ICT (pp. 95–110).
Gorredijk: Media Update Vakpublicaties.
Deursen, A. van (2010). (2010) Internet Skills. Vital assets in an information society. Enschede: University of Twente.
Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher Technology Change: How Knowledge,
Confidence, Beliefs, and Culture Intersect. Journal of Research on Technology in Education,
42(3), 255–284.
Kennisnet. (2013). Vier in balans monitor 2013. Zoetermeer: Kennisnet.
Mediawijzer.net. 10 Competenties Mediawijsheid, in bewerking.
Onderwijscoöperatie (2012). Herijking. Het nieuwe voorstel bekwaamheidseisen. http://www.bekwaamheidsdossier.nl/cms/bijlagen/OC_WTK_doc_Herijking_120426.pdf.
Reactie plaatsen
Reacties