Mijn eigen kennis
Tijdens deze minor ga ik me over een aantal thema's die te maken hebben ICT in het onderwijs inlezen. In de tabel hieronder beschrijf ik de onderwerpen en daarbij benoem ik of het onderwerp voor mij bekend/ ooit van gehoord of onbekend is. Tijdens de minor gaan we meer leren over deze onderwerpen.
Onderwerp | Bekend/ ooit van gehoord/ onbekend |
---|---|
ICT en media in de wereld om je heen | Bekend |
Trends en ontwikkelingen (oa Hype Cycle) | Ooit van gehoord |
De ICT-bekwaamheidseisen (versie 2017) | Bekend |
Mediawijsheid (competentiemodel kinderen en leraren) | Bekend |
21st Century Skills | Bekend |
Innovatietheorie (oa Rogers en het model Gartner), Mindset en denkhoeden van De Bono | Onbekend |
Computational thinking | Ooit van gehoord |
Maker eduacuation (bijv 3d printen) | Ooit van gehoord |
Gamification en gamedesign | Bekend |
Blended/learning / (digitale) leeromgeving | Ooit van gehoord |
Sociale Media in het onderwijs | Bekend |
TPACK/SAMR/Mayer | Ooit van gehoord |
Virtual en/of augmented reality | Bekend |
Ondernemerschap in het onderwijs | Bekend |
Juf, wat heb je nu tijdens die eerste dagen van de minor al geleerd?!
Tijdens de eerste bijenkomst van KLM hebben het gehad over deze minor. Wat houdt het in en wat wordt er verwacht van mij. En ik moet even zeggen dat het even allemaal op me af kwam. We mochten de lange handleiding doorlezen en kregen al snel veel nieuwe informatie naar ons gegooid. Wel super handig om allemaal nieuwe dingen te zien. We hebben een presentatie gehad via het programma prowise. Hierin kun je zelf een presentatie maken waarbij je tools in de presentatie kunt slepen. Het is erg handig in gebruik en mooi om te presenteren. Ik heb deze tool al regelmatig ingezet in mijn klas en ik merkte dat de kinderen erg positief reageren op de layout van de presentatie.
Tijdens deze eerste week zijn we het gaan hebben over disign thinking en door mijn Engelse ontwikkeling de afgelopen buitelandstage wist ik dat dit betekende dat we het zouden gaan hebben over de denkstappen tijdens het ontwerpen. En ja hoor daar ging het zeker over.
Disign thinking kent de volgende fases:
Empathize--> Define--> ideate --> prototype--> test
Jean Noël Kapferer definieerde design in 2004 als ‘een continu proces dat waarde geeft van idee tot aan product, met als resultaat dat het beter te gebruiken is, goedkoper te maken, en mooier is’. Deze mindset – design thinking – is geen taboe meer
Tijdens het onderwijsontwerpproces gaan we bezig zijn we dus bezig met Disign thinking. Dit houdt dat we in de eerste fase gaan kijken wat er voor uitdaging ligt. Ik ga in gesprek op school, wat wil de school en hoe kan ik daar in helpen. Ik ga dan opzoek naar tools die ik hierbij kan gebruiken en die zal ik dan gaan beschrijven bij de leermiddelen. Hierin benoem ik de plus en minnen en ga ik de uitwerking beschrijven. Uiteindelijk ga ik een onderwijsontwerp maken en testen.
Reactie plaatsen
Reacties
Hoi Annelijn,
Wow je kent echt al veel begrippen vanuit de kennisbasis ICT. Wat fijn om te zien dat je al dingen uit de theorie koppelt aan de praktijk en dat je al ict hebt toegepast in de praktijk.
Tip: Let wel op jouw spelling en zinsopbouw.
Groetjes Cindy